مالیات بر خودرو لوکس یا اصطلاحاً لوکس؟
يكشنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۰، ۰۲:۲۰ ق.ظ
خودرو با تعرفه گمرکی ۱۲۰ درصدی یک زمانی وارد شد و سپس واردات آن ممنوع شده است.
کاهش عرضه از طریق منع واردات و تعرفه بالای گمرک، قیمت خودرو خارجی را آن قدر بالا برده تا لوکس خوانده شود. بسیاری از خودروهای اصطلاحاً لوکس در ایران، برای عموم مردم دیگر کشورها لوکس نیست.
بسیاری از اقشار متوسط ایران خودروهای مردم عراق را در سفرهای زیارتی خود دیدهاند!
اگر واردات آزاد میشد و گمرک معقول ۲۰_۳۰ درصدی وضع میشد؛ خودروهای خارجی اینقدر گران نبودند که لوکس محسوب شوند و بخواهند مشمول مالیات بر خودرو لوکس شوند. شرایطی که خود دولت ایجاد کرده یعنی لوکسسازی کالاها بر اثر افزایش تورم و نرخ ارز.
در شرایط تورمی، دولت با انتشار پول و سیاستهای تورمزا در حال مالیات گیریست؛ پس هر مالیاتی بجز مالیات بر سفتهبازی مالیاتی مضاعف و غیرعادلانه است. زیرا تورم دو عامل اصلی دارد.
۱. کسری بودجه و افزایش پایهپولی توسط دولت
۲. افزایش نقدینگی توسط بانکهای تجاری و خصوصی
سهم اولی در تورم ۳۰ و دومی ۷۰ درصد است.
سفتهبازان که یا خود بانکها هستند یا افرادی که در تبانی با بانک ثروتمند میشوند عامل اصلی ایجاد نقدینگی و تورماند.
حال چرا دولت از #تورم خود ساخته مالیات میگیرد ولی از تورمی که ناشی از تبانی بانکها با سفتهبازان (سوداگران) است مالیات نمیگیرد؟
رفع مشکل:
در تعریف لوکس تجدید نظر کنیم، شاخص لوکس بودن قیمت کالاست، اما قیمت آن در شرایط غیرتورمی و آزاد نه منع عرضه و واردات. حداقل معیار قیمت برای تعیین خودرو لوکس بالاتر رود، آنچه در بیشتر دنیا لوکس است را لوکس بدانیم نه خودروهای عموم متوسط مردم دیگر کشورها را!
پ.ن: نگارنده صاحب خودرو لوکس و مدافع دارندگان آن نیست، منتقد وضع بازار خودرویی است که دو شرکت کذایی بر سر ملت اوردهاند.
ایمان عابدی