اقتصاد مسکن

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

اقتصاد مسکن

نوشته‌های ایمان عابدی

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

به بهانه مخالفت و موافقت اخیر با اقتصاد اسلامی این یادداشت تقدیم می شود.

ادبیات تولید شده در اقتصاد اسلامی در ظاهر حاکی از این است که چندین نظریه در این باب وجود دارد اما اقتصاد اسلامی از یک حیث مسماییست در قالب چندین اسم. عدم توجه به محتوای اصطلاحات، مقسم و وجه تقسیم در بیان چیستی اقتصاد اسلامی چالش هایی ایجاد می کند که دعوا بر سر هیچ است... . حتی مخالفان نیز گاها موافقان اند... .

 تفکیک اقتصاد اسلامی به مکتب، نظام و علم از سوی شهید صدر تفکیکی هستی شناختی از اقتصاد است. مکتب و علم در قالب گزاره ها بیان می شوند و وجود زبانی دارند و نظام در قالب نهاد ها متبلور می شود. نهاد از قانون و مجری تشکیل شده و ترکیب این دو را در زبان نهاد گویند پس ورای قانون و مجری چیزی به نام نهاد وجود ندارد. نظام یا نهاد از ارزش های مکتب یا همان ایدئولوژی بر می خیزد. اما چگونه ؟

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۹ ، ۱۵:۰۵
ایمان عابدی

پدیده ها در یک تقسیم بندی کلی به متن (غیر نمون) و غیر متن (خود نمون) تقسیم می شوند.
گفته ها، نوشته ها، علائم و نشانه های قراردادی، ایما و اشاره ها و زبان بدن در متن بودن مورد اتفاق است.
در مورد متن بودن سایر پدیده ها اتفاق نظر نیست. مثلا عرفا تمام عالم را متن می دانند.
در مواجه با غیر متن ها معرفت و نسبت به متن فهم پیدا میکنیم از این حیث برای شناخت متن با هرمنوتیک و برای شناخت غیر متن به معرفت شناسی نیاز داریم.
حال سوال این است:
آیا در بین پدیده های اقتصادی که موضوع مطالعه علم اقتصاد قرار میگیرند، پدیده هایی وجود دارد که از این حیث که مورد توجه اقتصاد هستند متن تلقی شوند یا من حیث المجموع متن تلقی شوند؟ به عبارت دیگر موضوع اقتصاد با متن سرو کار دارد یا با غیر متن؟
اگر در اقتصاد با متن سرو کار داشته باشیم طبق یک نظریه متون هم با اقتصاددان گفت و گو میکنند و بنابراین فهم متن (پدیده اقتصادی غیر نمون) نتیجه فرایند گفت و گوی متقابل بین اقتصاددان و متن (پدیده اقتصادی غیر نمون) است
از این حیث میتوان ادعا کرد که ممکن است از سمت متن به اقتصاددان ارزش ها، باور ها و احساساتی حداقل گزارش، القا یا تلقین شوند یا بالاتر از آن اثبات شود.
اگر این مقدمات اثبات شود آنگاه یکی از مجاری احتمالی ورود ارزش ها به علم اقتصاد میتواند خود پدیده در مواجه اقتصاددان با آن باشد.
این نتیجه خود اقتضائاتی دارد از جمله اینکه:
گفته های متن باید مورد بازنگری قرار گیرد تا صدق و کذب یا اخلاقی و غیر اخلاقی بودن این گفت و گو ها مشخص شوند.طبعا باید تاثیر گفته های کاذب یا غیر اخلاقی در فرایند شکل گیری فهم ما از پدیده ها حذف/کنترل شوند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۹ ، ۱۲:۳۰
ایمان عابدی

۱. طبق یک نظر توزیع اولیه مواهب اجتماعی باید به طور مساوی انجام شود و پس از آن افراد بنا به استعداد، بهره هوشی و... در طبقات مختلف اقتصادی، سیاسی و ... قرار میگیرند.

اختلاف در جامعه تنها وقتی قابل قبول است که ناشی از استعداد و تلاش باشد نه اختلاف در توزیع مواهب اولیه.

آموزش یک موهبت اجتماعی اولیه است !

بنظر می‌رسد فرصت آموختن علم، فن یا هنر متناسب با علاقه و استعداد باید برای همه فراهم باشد.

اختلاف در سطح آموزشی یعنی ورود به چرخه باطل اختلاف طبقاتی !

مثلا بر اساس نظریه شهید صدر در اقتصادنا جامعه متوازن اختلاف دارد ولی بر اساس تلاش نه چیز دیگر!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۹ ، ۱۷:۴۰
ایمان عابدی

1. یکی از دوستان 

2. بنده

1. یادداشتی برون دینی در«برهان شر»

(به بهانه کرونا)

ریه های نوزادسندروم حادتنفسی مانند کوهی روی سینه کوچکش سنگینی میکندتابعدازچندروزاین زندگی سخت را ترک می‌گوید،سیل خانه ای راکه زوجی جوان باصدآرزوآراستندباخودمیبرد،کرونایی که جان ومعیشت میلیونهانفررانابودمیکند، آهویی که درآتش سوزی جنگل‌های زاگرس میسوزد،زنانیکه درجنگهای مردانه موردتعرض قرارگرفته ویابه قتل میرسندونمونه های فراوان دیگرازشرور طبیعی ومصنوعی ساخته بشر،فریادگر برهان شراست درشراشربشر.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۹ ، ۱۷:۳۰
ایمان عابدی

بر اساس شماره ها 

1 : یکی از دوستان

2.  بنده حقیر 


1. «اجرای عدالت ازجیب مردم»

به زعم این حقیرطرح مالیات برخانه های خالی،فارغ ازاشکالات شکلی وتعریفی مانندتعریف خانه خالی،

مشروع نیست چراکه باقاعده تسلیط سازگارنیست. البته ارائه این طرحهاانشاالله ازباب دیکتاتوری پرولتاریاوعدالت سوسیالیستیست نه راهی دیگربرای

جبران کسری بودجه. همانطورکه قبلاهم اشاره شدازیکطرف مصرف گرایی وتجمل گرایی برخی ثروتمندان وازطرف دیگردرپاسخ به این

رویه غلط،رنگ وبوی فوئرباخ وهگلیهای جوان نمی آیدبلکه ازدوستان عدالتخواه نسیم دیکتاتوری پرولتاریای خمرهای سرخ کامبوج کم کم به مشام می‌رسد.

والسلام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۹ ، ۱۷:۱۴
ایمان عابدی

در خصوص بحث آیت الله سید جواد بروجردی در مورد اقتصاد چند نکته به نظرم رسید که عرض می‌کنم :

لینک سخنرانی کامل ایشان  

1. آیت الله سید جواد بروجردی: بانک ربوی نبود که بخواهیم اسلامیش کنیم.

پاسخ: بانک ها ربای خفی (قرضی) نداشتند و اساسا قرار داد بانکی براساس قرض مشهور نبوده و قرار دادی جدید است! اما بانک ها از اول ربای جلی داشتند که مورد توجه قانون بانکداری اسلامی هم نبود! اتفاقا مشکل بزرگ بانکداری تمام کشور ها رباست... به معنی افزایش بدهی ها، نکول وام، جریمه دیرکرد و... . بدهیست که بحران افرین است در دنیا و ربای جلیست... و باید رفع شود تا بانک اسلامی شود

2. آیت الله سید جواد بروجردی: مجموع احکام اقتصادی به 20 حکم انشایی نمی رسد. معاملات و قرار داد های عقلایی جدید در صورت عدم مخالفت با شرع پذیرفته می شود. مثلا خرید خون و... .

پاسخ: این تصور غلط است که احکام اقتصادی (کتاب مضاربه، ربا، مکاسب، متاجر، مساقات و...) فقط در مورد معاملات باید وضع شود، خواه ارشادی باشد یا انشایی.

 ایراد این نگرش در منحصر کردن نظام اقتصادی به معاملات است. مساله این است که اقتصاد فقط معاملات نیست. هزار مساله دیگر وجود دارد. با اصلاح این نگرش به اقتصاد می بینیم که در اسلام اتفاقا گزاره های هنجاری و اثباتی زیادی در مورد اقتصاد گفته شده.

3. همچنین ایشان نمونه هایی از قرار داد ها بین افراد را در سراسر جهان ذکر می کنند و آنرا عقلایی میخوانند. عقلایی بودن به معنی بیشتر بودن نفع از ضرر است. مساله این است که نفع و ضرر چیست؟ اینجاست که اختلاف می شود... و مساله مهم دیگر توجه به عرف و ادات و رسوم و در کنار عقلانی بودن است.

4. مشکل دیگر این است که بین مکتب و علم اول تفکیک قائل شدن، ولی بعد خودشون بین اینها خلط کردند.

5. آیت الله سید جواد بروجردی: غربی ها جامعه شناسی و... درست کردند بعد براساس آن دنیا را ساختند.

 یک اختلاف نظر بنیادین در تولید علم مبتنی بر تقدم و تاخر بین نظام سازی و تولید علم وجود دارد. به نظر می رسد تصور ایشان این است که ابتدا علوم ساخته می شود و سپس نظام اجتماعی. اما اجمالا به این نگرش انتقاداتی وارد است.

6. تصور خود من از اسلامی بودن اقتصاد تقریبا اینه که

اولا یک سلسله اهداف نظام مطلوب رو از دل گزاره های دینی استخراج کنیم و با بکارگیری تجارب بشری و عقلانیت اونها رو محقق کنیم مثلا مساوات، عدالت، توازن، شادکامی، معنا داری زندگی و...

دوما مسائل و مشکلات موجود نظام اجتماعی مسلمین رو با توصل به تجربه بشر و با روش صحیح حل کنیم

با این تصور گزاره های اسلامی در مورد اقتصاد منحصر در فقه معاملات نیست. البته به گستردگی نگرشی هم نیست که انتظار دارد در منابع اسلامی پاسخ همه چیز آمده باشد.

7. کارویژه یا کارکرد اصلی و فرعی دین باید مشخص بشه. این هم یک بحث کلامی، فلسفی، جامعه شناختی و روانشناختیه. با پاسخ به این مقدمه میشه وارد این شد که اسلام برای طب و اقتصاد و ... هم آمده یا هدف دیگری دارد؟ آقای کمال حیدری هم صحبت های جنجالی در مورد عدم کارکرد دین و دعا در کرونا داشتند ...  بحث کارکرد دین بسیار اهمیت داره خلاصه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۹ ، ۱۶:۳۲
ایمان عابدی