اقتصاد مسکن

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

اقتصاد مسکن

نوشته‌های ایمان عابدی

گفت و گویی در باب مالیات بر مسکن خالی

يكشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۹، ۰۵:۱۴ ب.ظ

بر اساس شماره ها 

1 : یکی از دوستان

2.  بنده حقیر 


1. «اجرای عدالت ازجیب مردم»

به زعم این حقیرطرح مالیات برخانه های خالی،فارغ ازاشکالات شکلی وتعریفی مانندتعریف خانه خالی،

مشروع نیست چراکه باقاعده تسلیط سازگارنیست. البته ارائه این طرحهاانشاالله ازباب دیکتاتوری پرولتاریاوعدالت سوسیالیستیست نه راهی دیگربرای

جبران کسری بودجه. همانطورکه قبلاهم اشاره شدازیکطرف مصرف گرایی وتجمل گرایی برخی ثروتمندان وازطرف دیگردرپاسخ به این

رویه غلط،رنگ وبوی فوئرباخ وهگلیهای جوان نمی آیدبلکه ازدوستان عدالتخواه نسیم دیکتاتوری پرولتاریای خمرهای سرخ کامبوج کم کم به مشام می‌رسد.

والسلام

2. با سلام و ارادت 

مالیات ها در دنیا به دو دسته درآمدزا و تنظیم گر تقسیم میشه

مالیات بر خانه خالی در زمره تنظیم گرهاست و به چشم درآمد زایی به اون نگاه نمیشه البته در ذهن سیاست گذاران ما چه میگذره نمی دونم !

حتی ممکنه هزینه اخذ این مالیات بیش از درآمد اون بشه !

ولی سیاست مرسومیست در جهان مثلا در بریتانیا رواج داشته 

برای جبران کسری و ساماندهی نظام مالیاتی, مالیات بر مجموع درآمد مهم ترین و کارآمد ترین سیاست موجود است که احتمال داره در اصلاح بعدی در قانون گنجونده بشه !


1. باسلام واحترام

بله تمرکزمن هم روی تخالف باقاعده تسلیط بودوکسری بودجه رابه عنوان یک احتمال مطرح نمودم که البته چون دست دولت به هیچ وجه درجیب مردم نبوده است این احتمال من انشاالله دورازذهنست🌹😉

2. از طرفی هم احتکار به حساب نمیاد؟

انبار کردن نیاز ضروری مردم به قصد افزایش قیمت در آینده


1. باسلام مجدد

۱.بنابررأی فقهااحتکارتنهادراطعمه است مانندمحقق خویی که نظربرخی مضیق تراست واحتکاررا تنهادرغلات اربعه وروغنهای گیاهی و حیوانی میدانندمانندمحقق خمینی حال،بافرض اینکه اصلااحتکاررادرمطلق کالاهای موردنیازمردم بدانیم،شرط دوم احتکاربه قول آقایان«عدم باذل طعام»است یعنی اگرمردم بتواننداز راههاوطرق وافراددیگراین نیازرارفع کنند احتکارشکل نمیگیرد ۲.تفاوت احتکاروانبارداری دربازارسیاه درست کردن است که به زعم حقیررکن رکین احتکاردرسایرنیازهای مردم است ۳.احتکارشأنی وعرفیست مثلااگردرمنطقه ای فلان ماده نیازمبرم مردم آن منطقه نباشدنگهداری آن ماده احتکارنیست پس بایک قانون اینچنینی وبااین اشکالات نمیتوان عدالت رابرای همه مردم ودرتمام نقاط اجراکرد بعیداست خالی نگه داشتن خانه،اجاره وخریدآنرابامشکل مواجه نماید

البته ازنقدنظرم بهره مندمیشوم🌹


2. در ادبیات اقتصادی حدود ۴ تا ۷ درصد خانه خالی را طبیعی و لازمه انجام معاملات در بازار ولی بیش از آن را غیر طبیعی می دانند.  

علت خالی ماندن خانه در برخی کشورها استخراج می شود، اگر مشتری برای خانه وجود داشته باشد و با این حال خانه برای مدتی بیش از انتظار برای اجاره یا فروش خالی نگه داشته شود مشمول مالیات تصاعدی می شود.

آنچه از آن مالیات اخذ می شود خانه ای است که به قصد سرمایه گذاری خریداری می شود نه مصرف. حال آنکه مسکن اساسا ماهیت مصرفی_سرمایه ای دارد. 

دولت های سرمایه داری و لیبرال هم اجازه بازی کردن عده ای با کالاها و خدمات اساسی مردم را نمی دهند از جمله نگه داری مسکن خالی.

طبق قانون اساسی ایران دولت موظف به ایجاد مقدمات برای تامین مسکن همگان است، تحقق این هدف با وجود خانه های خالی در تعارض است.

اگر وظیفه چنین باشد طبق قواعد فلسفه اخلاق بر سر تمام مقدمات گریز ناپذیر این هدف باید در می آید. گویی مقدمه واجب، واجب است. 

 وظایف دولت از نظر حضرتعالی چیست؟

بین طیف آدام اسمیت تا مارکس 

حقیر دولت را همچون فیفا در فوتبال میبینم که ساماندهی نظام اقتصادی را بر عهده دارد و قواعد بازی اقتصادی را وضع می کند اعم از قواعد مصرف، تولید، توزیع، سرمایه گذاری و... 

بنظر حقیر ابتدا باید وظیفه دولت از نظر شما روشن شود

یعنی جلوگیری از پدیده خانه خالی از جنس مقدمه واجب است یا نیست؟ 

پس از آن می‌توان در مورد روش های جلوگیری از خانه های خالی بحث کرد، مالیات یا روش دیگر !


1. نیاز به تامل بیشتر دارم!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی