اقتصاد مسکن

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

اقتصاد مسکن

نوشته‌های ایمان عابدی

نتایج مواجه هرمنوتیکی با اقتصاد

سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰ ب.ظ

پدیده ها در یک تقسیم بندی کلی به متن (غیر نمون) و غیر متن (خود نمون) تقسیم می شوند.
گفته ها، نوشته ها، علائم و نشانه های قراردادی، ایما و اشاره ها و زبان بدن در متن بودن مورد اتفاق است.
در مورد متن بودن سایر پدیده ها اتفاق نظر نیست. مثلا عرفا تمام عالم را متن می دانند.
در مواجه با غیر متن ها معرفت و نسبت به متن فهم پیدا میکنیم از این حیث برای شناخت متن با هرمنوتیک و برای شناخت غیر متن به معرفت شناسی نیاز داریم.
حال سوال این است:
آیا در بین پدیده های اقتصادی که موضوع مطالعه علم اقتصاد قرار میگیرند، پدیده هایی وجود دارد که از این حیث که مورد توجه اقتصاد هستند متن تلقی شوند یا من حیث المجموع متن تلقی شوند؟ به عبارت دیگر موضوع اقتصاد با متن سرو کار دارد یا با غیر متن؟
اگر در اقتصاد با متن سرو کار داشته باشیم طبق یک نظریه متون هم با اقتصاددان گفت و گو میکنند و بنابراین فهم متن (پدیده اقتصادی غیر نمون) نتیجه فرایند گفت و گوی متقابل بین اقتصاددان و متن (پدیده اقتصادی غیر نمون) است
از این حیث میتوان ادعا کرد که ممکن است از سمت متن به اقتصاددان ارزش ها، باور ها و احساساتی حداقل گزارش، القا یا تلقین شوند یا بالاتر از آن اثبات شود.
اگر این مقدمات اثبات شود آنگاه یکی از مجاری احتمالی ورود ارزش ها به علم اقتصاد میتواند خود پدیده در مواجه اقتصاددان با آن باشد.
این نتیجه خود اقتضائاتی دارد از جمله اینکه:
گفته های متن باید مورد بازنگری قرار گیرد تا صدق و کذب یا اخلاقی و غیر اخلاقی بودن این گفت و گو ها مشخص شوند.طبعا باید تاثیر گفته های کاذب یا غیر اخلاقی در فرایند شکل گیری فهم ما از پدیده ها حذف/کنترل شوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی