اقتصاد مسکن

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

اقتصاد مسکن

نوشته‌های ایمان عابدی

اجاره‌نشینی و فقر

پنجشنبه, ۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۴ ب.ظ

در کشورهای توسعه یافته چیزی تحت عنوان رهن کامل وجود ندارد. ودیعه اجاره مسکن نیز دو/سه برابر اجاره یک ماه است؛ اما در ایران برای رهن کامل از یک چهارم تا یک ششم ارزش ملک هم اخذ می‌شود.

مستأجران در شرایط رونق بازارهای رقیب با رهن‌‌های گران‌قیمت و در شرایط رکود بازار‌های رقیب با اجاره‌‌های گران قیمت مواجه‌اند؛ یعنی در هر صورت بازنده‌اند.

علاقه مالکان به دریافت رهن بیشتر با بازدهی بیشتر بازارهای رقیب (ارز، طلا، خودرو و...) رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین مستأجر برعکس مالک از عایدی این بازارها همیشه محروم است!

ضمنا در شرایط تورمی مالکان دائما از محل ملک ثروتمند‌تر و مستاجران دائما فقیرتر می‌شوند. کنترل اجاره‌‌بها و تعدیل مبلغ ودیعه باید هدف سیاست‌گذار باشد.

آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان، فرانسه، اتریش، هلند، مالزی، استرالیا و مارات مجموعه قوانینی را برای تنظیم بازار اجاره مسکن در حمایت از اجاره‌نشین‌ها به کار می برند، اما در ایران تقریباً هیچ حمایتی وجود ندارد.

#ساماندهی_بازار_اجاره

از نظر فقهی:

اجاره ملک با اجرت و زمان معین به شرط قرض دادن یک مبلغ مشخص (ودیعه) به مالک اشکال ندارد؛ ولی قرض گرفتن به شرط اجاره دادن خانه به مبلغ کم/زیاد اشکال دارد. ضمنا در صورت اول نیز نمی‌توان اجاره را به مبلغ ناچیز تقلیل داد که گویی رهن کامل شده است. رهن کامل و اجاره هزار تومنی حیله شرعیِ حرامی است.


#اجاره_خانه #اجاره #ملک #مسکن #اقتصاد_مسکن #تورم #رهن #برنامه_ریزی #شهرسازی #معماری #مهندسی_معماری #فقر #اختلاف_طبقاتی #تبعیض #وام_مسکن #خانه #عدالت #عدالت_اجتماعی #فقرا



https://www.instagram.com/p/CVTXHXtLdqb/?utm_medium=copy_link


آدرس کانال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی