اقتصاد مسکن

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

اقتصاد مسکن

نوشته‌های ایمان عابدی

بررسی طرح جهش تولید مسکن و یک پیشنهاد سیاستی

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۰۱:۲۱ ق.ظ

یک پیشنهاد سیاستی در خصوص مسکن یک میلیونی سالانه


ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سیاست‌های دولت سیزدهم و طرح جهش تولید و تأمین مسکن همه‌ی ‌اما و اگرهای طرح مسکن مهر را دوباره زنده کرد. نحوه تأمین مالی (استفاده از پایه پولی، تسهیلات بانکی، بازار سهام یا بدهی)، تورم‌زا بودن، تورم‌زدا بودن، نیاز به یک میلیون واحد، مکان‌یابی نامناسب در خارج‌شهر، اولویت احیای بافت فر‌سوده نسبت به ساخت واحد‌های جدید، توسعه پولی (رونق اقتصادی با سیاست‌های انبساطی)، پیشران بودن مسکن در اقتصاد، کمبود و تورم مصالح ساختمانی بخشی از مهم‌ترین مسائل پیرامون این طرح است.

اختلاف پاسخ بین کارشناسان اقتصادی در هرکدام از این مسائل به قدری زیاد است که اتخاذ موضع را دشوار می‌کند.

مثلا بین تورم‌زا بودن یا نبودن اختلاف بسیار است اما جالب است برخی کارشناسان طرح را تورم‌زدا و به پشتوانه پیشران بودن بخش مسکن،‌ طرح را موجب رونق  اقتصادی هم می‌دانند! آن‌هم رونق غیرتورمی!

بنظرم کمی فراتر از این اختلافات راه حلی منطقی‌تر وجود دارد.

تلاش دولت در سال اول باید بیشتر متمرکز بر توسعه صنایع مرتبط با مصالح ساختمانی، زیرساخت‌‌های شهری (آب، برق، گاز، آموزش، بهداشت و راه)، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌‌ها (از طریق درآمد سالیانه بر املاک)، ساماندهی بخش زمین (آماده‌سازی زمین) و اصلاح نظام رفاهی (مالیات‌ و یارانه‌) به خصوص در بخش مسکن باشد؛ مثل وضع مالیات بر عایدی‌سرمایه و مسکن خالی.

در ضمن فکری هم برای جبران کسری بودجه، فروش نفت، تحریم و کنترل نرخ ارز و تورم بشود.

در این‌صورت زمینه‌ی ساخت بیش از یک میلیون مسکن هم از سال دوم فراهم می‌شود؛ اما در غیر این‌صورت احتمال افزایش قیمت مصالح، تورم‌بالا و نهایتا شکست طرح وجود دارد. 

برای مثال یک نمونه از کمبودها ذکر می‌شود تا لزوم پرداختن به موارد نامبرده مشخص شود. حدودا ۸۳٪ برق کشور از طریق گاز و ۱۴٪ به صورت برق‌آبی تولید می‌شود. گفته شده روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در زمستان جاری کم داریم؛ پس قطعی برق، تعطیلی صنایع فولاد و سیمان و افزایش مجدد قیمت مصالح می‌تواند دوباره رخ دهد؛ بنابراین تنوع بخشی به سبد حامل‌های تولید برق نیازی فوری و مقدماتی برای ساخت یک میلیون مسکن سالیانه است. همین‌طور سایر سیاست‌های نامبرده در سال اول مقدم بر ساخت مسکن است.

نمی‌گویم مسکن نسازند فقط پیشنهاد می‌کنم اولویت سال اول دولت چنان باشد که شرح آن گذشت ... . 


مشاهده مطلب در اینستاگرام بنده:

https://www.instagram.com/p/CUi5_m6KFqx/?utm_medium=copy_link


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی