اقتصاد مسکن

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

اقتصاد مسکن

نوشته‌های ایمان عابدی

معرفی گرایش اقتصاد تعلیم و تربیت

جمعه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۰۶ ب.ظ

معرفی گرایش اقتصاد تعلیم و تربیت 

ECONOMIC education

تاریخچه مختصر از شکل گیری گرایش

 

متن حاضر صوت پیاده شده استاد مهدی طغیانی می باشد


بین اقتصاد و فرهنگ سه رابطه عمده وجود دارد. 1. اقتصاد فرهنگی : اقتصادی است که سهم مباحث فرهنگی در آن بالا است.2.  اقتصاد فرهنگ : مسائل اقتصادی حوزه 3. فرهنگ اقتصادی : مباحثی همچون فرهنگ کار، فرهنگ مصرف، فرهنگ استفاده از منابع فرهنگی مثل مسائل اقتصاد سینما، روزنامه را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

در واقع این گرایش یکی از سه نوع رابطه را مورد بررسی قرار می‌دهد. حوزه فرهنگ اقتصادی که با نام اقتصاد تعلیم و تربیت شناخته میشود قصد دارد به نوعی رفتار های اقتصادی را اصلاح کند. فرهنگ جامعه را از لحاظ اقتصادی اصلاح می‌کند یا به نوعی یک سبک زندگی اقتصادی مطلوب را شکل دهد. بسیاری از فرهنگ های اقتصادی مردم غلط است لذا اصلاح انها در یک نظام اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد.همه ی این اصلاحات از کانال  تربیت میگذرد همچنین اقتصاد تعلیم و تربیت ماهیت بین رشته ای دارد لذا آشنایی با مباحث آموزش و روانشناسی رشد و علوم شناختی[1] (cognitive science) از ضرورت های این گرایش است. لذا از این جهت این گرایش با مباحث اسلامی و اخلاقی رابطه تنگاتنگی دارد چرا که نوعی ایجاد تغییر و اصلاح است.لذا مبانی نظری و پارادایمی که اقتصاد تعلیم و تربیت بر اساس سیاست گذاری میکند. در طبقه بندی jel که یک نوع طبقه بندی دانش اقتصادی است بحث general economic and teaching  و economic education در چهار بخش general ، pre cologe ,under graduate, after graduate مظرح شده است.

 این رشته در سایر کشور های جهان نیز اهمیت بسیاری دارد برای مثال انجمن اقتصاددانان آمریکا جلسات متعددی را در مباحثی همچون یادگیری دانش اقتصاد در مقطع ابتدایی، یاد دهی دانش اقتصاد، مشکلات فرایند یادگیری دانش اقتصاد برگزار کرده است همچنین موسسه ncee  به مطالعاتی در این زمینه پرداخته است یا برنامه ای که برای آموزش اقتصاد تدوین شده که یکی از بهترین آنها برنامه آموزش اقتصاد در آمریکاست که تحت عنوان national content standard America  شناخته میشود که در دو حوزه economics و personal finance اهداف تربیتی اقتصادی مشخصی دارند این فعالیت ها  نشان از اهمیت این حوزه در جهان دارد. برنامه‌ی آموزش اقتصاد در آمریکا 20 استاندارد را مطرح کرده که همه‌ی مردم باید به این سطح برسند. مفاهیمی مثل قیمت، بازار، سیاستد های پولی و مالی ، شکست دولت ، نرخ بهره و به طور کلی یک دانش عمومی از اقتصاد به همه آموزش داده میشود. 

 آموزش اقتصاد عمومی

آموزش دانش اقتصاد یکی از مهم ترین مسائل حوزه تعلیم وتربیت اقتصادی است. مجموعه ای از سایت ها،بازی ، فیلم و کتاب در دنیا  هستند که امر آموزش اقتصاد به صورت عمومی را بر عهده دارند.

مقالاتی که در حوزه اموزش اقتصاد نوشته مشی=ود معمولا در سه حوزه بحث میکنند

الف) طراحی : در طراحی از این بحث میشود که اساسا باید آموزش اقتصاد دهیم و این آموزش چه مواردی را شامل میشود یا چرا همه به اموزش اقتصاد نیزا دارند

ب) اجرا: مشکلات حوزه اجرایی این اموزش را بررسی میکند ج) ارزیابی : آزمون هایی مثل tel  که سواد اقتصادی را میسنجد و یا مثلا یک فیلمی در آمریکا در سالهای قبل پخش شده و مقاله ای تاثیر این این فیلم را در سطح سواد اقتصادی مردم سنجیده که در واقع سواد اقتصادی را ارزیابی کرده است.

2.     سوالات اصلی

مثلا رشد انفاق در جامعه، پرداخت خمس و زکات در فرهنگ اسلامی ، توجه به فقر، فرهنگ مال خود را مال خدا دانستن که در واقع یک نگرش صحیح اقتصادی است که میتواند موضوع این علم باشد. مشکلات فرهنگی مثل عدم آموزش نحوه محاسبه خمس در بین عموم مردم، خرید کالای لوکس و خارجی، فرهنگ دوست داشتن یک شبه پولدار شدن که مثلا به شکل شرکت های هرمی ظهور میکند.  برای مثال اتقان در کار ایجاد شود یا نگاه به کار کردن اصلاح بشود، بررسی همراهی مردم با سیاست های اقتصادی دولت که آیا مردم با سیاست های هماهنگ هستند تا اینکه این سیات های تاثیر گذاری خود را داشته باشند.

3.     توانمندی های و ابزار های مورد نیاز برای مطالعه این گرایش : ریاضیات سنجی . فلسفه ، روانشناسی

4.     وضعیت شغلی درایران : نهادها و سازمان ها و مشاغل مرتبط با گرایش

آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلات ، روزنامه ها و رسانه های عمومی همه به این دانش نیاز دارند.

5.     منابع اشنایی و مطالعاتی اصلی و مطرح

نشریه economic education از نشریات معتبر این حوزه است که البته در مطالعه این نشریه توجه به به مبانی نظری و پارادایمی که بر اساس آن بحث میشود حائز اهمیت است.

 



[1] . در علوم شناختی قائل به این هستند که برای اصلا رفتار ها باید ابتدا شناخت ها اصلاح شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی