اقتصاد مسکن

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

اقتصاد مسکن

نوشته‌های ایمان عابدی

۴ مطلب در بهمن ۱۳۹۹ ثبت شده است


 

 

 

 
 
 

 

در مورد این فیلم طرح بحثی صورت گرفت و بحث به مفهوم نظری و تجربی از حلقه وین تا فلسفه تحلیلی کشید...

نکته کلیپ تقطیع شده و تحقیق نشده که بحث کامل ایشان چه بوده ولی بهر حال این قسمت از مطلب مورد بررسی قرار گرفته و قضاوتی در مورد شخص گوینده نمی شود...

بنده:

شاید بشه با تفکیک مفهوم نظری از تجربی حرفشون رو تایید کرد

ستاره میتونه مفهومی نظری برای توجیه نور باشه
مثل جاذبه، اتم، الکترون و... که ترم نظری اند طبق یک قول البته
من شنیدم که خیلی از تصاویر هوایی که ادعا میشه با تلسکوپ دیده و گرفته شده دروغه با هدف سود اقتصادیه،
بنظرم کروی بودن زمین یقینی نیست و.... اینا رو عرض کردم که در نجوم هم دیدگاه های متعدد هست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۹ ، ۰۲:۵۹
ایمان عابدی

 الف. مهم­ترین مشکلات بخش مسکن

مشکلات بخش مسکن معمولاً روابط علی معلولی با یکدیگر دارند و طبیعی است در ذیل توضیح هر مورد از سایر مشکلات نیز سخن به میان آید. به‌عبارت‌دیگر هر مشکل می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مشکلات دیگر باشد.

 1. سوداگری

مسکن تنها باید به‌صورت مصرفی تقاضا شود. استفاده غیر مصرفی از بخش مسکن، سوداگری و سرمایه‌گذاری مالی در بخش مسکن در شرایط فعلی می‌تواند منجر به افزایش بیشتر قیمت‌ها شده و قدرت اقتصادی و رفاه خانوارها را کاهش دهد. سوداگری در سه سطح فرهنگی، طراحی بازار و دخالت دولت درمان‌پذیر است. در سطح فرهنگی باید مشکلات روان‌شناختی و اقتصادی سوداگری برای سوداگران شرح داده شود. در سطح دوم باید بازاری طراحی شود که امکان سوداگری در آن کاهش یابد. در سطح سوم دولت با مداخله از طریق مالیات‌های تنظیمی می‌تواند دست سوداگران را از مسکن کوتاه کند. مالیات بر مسکن خالی، مالیات بر زمین بایر، مالیات بر معاملات مکرر، مالیات بر مسکن گران‌قیمت و مالیات بر عایدی زمین و مسکن از مهم‌ترین مالیات‌های موردنیاز برای رفع سوداگری محسوب می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۹ ، ۰۲:۳۳
ایمان عابدی

ارزش ها در نظام اقتصادی غرب تجلی یافته نه لزوما در نظریات اقتصادی و علمی

علم ناظر به واقع (ارزشی یا غیر ارزشی) است اما خود ارزش خنثاست، اسلامی و غیر اسلامی بدین معنا ندارد ... یعنی علم میتواند یک واقعیت یا نظام اجتماعی ارزشی را توصیف کند ،توصیف ارزش کند ، اما خودش در گزاره ها و پیش فرضها و فروض و فرضیه و... ارزشی نیست .

 انچه شهید صدر در مورد علم گفته اند توصیف نظام اقتصادی اسلام است و اسلامی بودن علم اقتصاد در اینجا محدود به موضوع آن می شود.

توصیف جامعه اسلامی، علمی با موضوع جامعه اسلامی میسازد نه علم اسلامی، 

چرا که قوام علوم مدرن به روش تجربی آن است که سکولار  (فرادینی) است.

به کمک ریاضیات به خصوص قانون احتمالات و با روش تجربی، آمار و اقتصاد سنجی جامعه اجنه را هم میتوان توصیف، تبیین، تحلیل، مدلسازی و پیش بینی کرد ولی این کار الاقتصاد الجنی به دست نمی دهد چون روش ثابت است.

اما اگر از روشی غیر تجربی استفاده شود دیگر science نیست حال اسمش را علم هم بگذارند ... نمیگویم کاذب است، نمیگویم کارکرد ندارد ولی ساینتیفیک نیست.

چون الان علوم انسانی اسلامی را در مقابل علوم مدرن قرار می دهند در حالیکه مدعی اند در این علوم از گزاره های وحیانی هم استفاده می شود ... معتقدم وحی صادق است اما ساینتیفیک کردن ان خیانت به هر دوست .

اگر ارزش های عالمان علوم مدرن و ارزش های یهودی مسیحی و... در علم وارد شده باشد اشتباه دیگران مجوزی برای ورود ارزش های اسلامی به علم نیست 

بنده از امکان وجود مکتب و نظام اجتماعی اسلامی دفاع میکنم ولی اتصاف علم به صفت اسلامی مسیحی یهودی و... را بی معنی میدونم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ بهمن ۹۹ ، ۰۲:۱۵
ایمان عابدی

با سلام و احترام خدمت شما و با تشکر مجدد از روحیه انتقاد پذیری حضرتعالی


الف.  در تعریفتان از دین چرا آنرا محدود به امور هنجاری می دانید؟

حقیر به نظرم میرسه برای تعریف دین نیاز است این موارد تفکیک و جداگانه تعریف شوند:

دین ۱. دین در مقام ثبوت و حاق واقع نزد خدا

دین ۲. آنچه به پیامبر ص وحی شده

دین ۳. آنچه در قالب گزاره های وحیانی به لسان پیامبر ص  جاری شده (بحث اختلافی: لفظ و معنا کدام یک از طرف خداوند ، جبرئیل و پیامبر است؟) 

دین ۴. دین تاریخی (گزاره هایی که بدست ما رسیده)

دین ۵. برداشت و تفسیر از دین تاریخی

دین ۶. رفتار (گفتار و کردار) دینداران یا نمود بیرونی و تجلی دین ۵

بنده ۱ و ۲ را دین مینامم ولی نمیدانم در کدام کتگوری فلسفی قرارش دهم!

۳و ۴ و ۵ را گزاره دینی می دانم. اگر حضرتعالی ۳، ۴ یا ۵ را تعریف فرمودید بنظرم نمیتوان آنرا صرفا normative دانست!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ بهمن ۹۹ ، ۰۲:۰۹
ایمان عابدی