اقتصاد مسکن

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

نمی‌دانی؟ یادبگیر؛ نمی‌توانی؟ بخواه!! - تقریر حقیقت، تقلیل مرارت

اقتصاد مسکن

نوشته‌های ایمان عابدی

۱۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۰۹
ایمان عابدی

رابطه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اقتصاد و بررسی جواز آن از دیدگاه اخلاق و دین

ایمان عابدی

چکیده

مهندسی ژنتیک یک روش برای اصلاح صفات و ویژگی های موجودات زنده است که در علوم صنعتی، کشاورزی و پزشکی کاربرد دارد. این فن در مسیر توسعه و پیشرفت اقتصاد مخصوصا در کشور های کمتر توسعه یافته می­تواند بسیار حائز اهمیت باشد. گیاهان تراریخته، تولید جانوران ترانس، تولید پلاستیک قابل تجزیه، تولیدات نانومتری، شبیه سازی جانوران و... از جمله مهم ترین نمونه هایی هستند که در اقتصاد بسیار نقش مهمی دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۰۷
ایمان عابدی

معرفی گرایش اقتصاد تعلیم و تربیت 

ECONOMIC education

تاریخچه مختصر از شکل گیری گرایش

 

متن حاضر صوت پیاده شده استاد مهدی طغیانی می باشد


بین اقتصاد و فرهنگ سه رابطه عمده وجود دارد. 1. اقتصاد فرهنگی : اقتصادی است که سهم مباحث فرهنگی در آن بالا است.2.  اقتصاد فرهنگ : مسائل اقتصادی حوزه 3. فرهنگ اقتصادی : مباحثی همچون فرهنگ کار، فرهنگ مصرف، فرهنگ استفاده از منابع فرهنگی مثل مسائل اقتصاد سینما، روزنامه را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۰۶
ایمان عابدی

معرفی گرایش اقتصاد اسلامی

Islamic  economics

الاقتصاد الاسلامی

هدف از این گرایش به طور کلی آشنایی با اختلاف نظر ها و مبانی نظریه پردازی، روش شناسی و معرفت شناسی اقتصاد اسلامی است.

همچنین رشته هایی همچون دوره کارشناسی علوم اسلامی در رشته اقتصاد و کارشناسی ارشد فقه اقتصادی ، کارشناسی ارشد رشته علوم حدیث گرایش اقتصاد اسلامی نیز رشته هایی هستند که مورد تایید وزارت علوم بوده و به گرایش اقتصاد اسلامی بسیار نزدیک هستند.

1. کارشناسی علوم اسلامی در رشته اقتصاد (ویژه دانشگاه علوم اسلامی رضوی) : به طور کلی دوره کارشناسی علوم اسلامی اولین مقطع تحصیلی در نظام تلفیقی آموزشی حوزوی و دانشگاهی است که اهداف حوزه های علمیه را با حفظ کلیه روشهای حسنه آن تعقیب می­کند به طور خاص در رشته اقتصاد این تلفیق با هدف تربیت محقق اسلام شناس در زمینه تحقیقات اقتصادی تنظیم شده است که به وسیله آشنایی با اندیشه های مکاتب اقتصادی به تبیین اصالتهای خودی و اسلامی بپردازد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۰۴
ایمان عابدی

معرفی گرایش اقتصاد مالی

Financial economics

 

تاریخچه مختصر از شکل‌گیری گرایش

از قرن بیستم و به‌خصوص بعد از جنگ جهانی اول مطالعات مربوط به حوزه اقتصاد پولی رشد چشم‌گیری پیدا کرد. اگر تاریخچه شکل‌گیری پول را مطالعه کرده باشید ماهیت پول در طول تاریخ دچار دگرگونی‌های بسیاری شده است که به‌طور خاص بعد از جنگ جهانی با ظهور بحران‌های مالی این تحولات وارد فاز جدیدی شدند که مثلاً در آلمان به‌صورت ابر تورم ظاهر شد. انتخاب دلار به‌عنوان پول جهانی و شکل‌گیری بازار ارز و محاسبه نرخ ارز، بازارهای سرمایه (بورس) و ورود آن به‌تمامی اقتصادهای جهان، شکل‌گیری بیمه با توجه به ریسک بازارهای مالی و پوشش ریسک آن‌ها نیز مطالعه بازارهای پولی، مالی و بیمه را گسترش داد تا حدی که امروزه حجم زیادی از ادبیات اقتصادی به حوزه مطالعات مالی ارتباط دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۰۲
ایمان عابدی
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۷ ، ۱۶:۰۶
ایمان عابدی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۲۰:۰۸
ایمان عابدی

نقد سخنان استاد حامد کاشانی

مرجع عقیده کیست؟

 بخش مهمی از سخنان استاد کاشانی در رابطه با تقلید در عقاید را می‌توان این‌گونه بیان کرد:

بعد از پذیرش ابتدایی وجود خدا، پیامبر، دین، عصمت و پذیرش اسلام باید در عقاید نیز به همان دلیلی که در احکام تقلید می­کنیم تقلید کنیم. مرجع عقیده باید داشته باشیم و بجای تقلید از تلگرام یا فرد بی‌سواد به مرجع متخصص عقیده رجوع کنیم. هم‌اکنون نیز مردم در حال تقلید از تلگرام و سایت‌ها و افراد منحرف هستند. عقاید در جامعه ما مرجع درست ندارد. نیاز به وجود مرجعی در عقاید احساس می‌شود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۰۲
ایمان عابدی

برقراری امنیت غذایی بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

ایمان عابدی

وجود امنیت غذایی همیشه دسترسی مردم به غذای کافی و مغذی را فراهم می­آورد لذا از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نظام سیاسی مقتدر به شمار می­رود. به همین جهت تحت عنوان: «تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید برافزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا).» در هفتمین سیاست اقتصاد مقاومتی جلوه‌گر شده است. عناصر سه‌گانه‌ی موجود بودن غذای مغذی و کافی، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا محورهای اصلی برای ایجاد امنیت غذایی هستند. لذا ارتباط بین اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی را از این سه حیث بررسی می­کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۰۰
ایمان عابدی

شَهدِ  سَفَر

عاشورا ساخته‌ی مردمی بود که در گردش چرخ زمانه، تنها جهل مرکب نصیبشان شده بود. جهل به حقیقت و جهل به تکلیف در کنار اراده‌ی مختار، منجر به شکل‌گیری جماعتی شد که در نهایت تنها درس عبرت برای دیگران شدند. هنر آن‌ قوم بی‌وفا تنها نشان دادن مصداق نادانی بود. باشد که عبرت بگیریم.

علم، قدرت، مال و توده چهار عنصر حیات در جامعه هستند، اگر علم بر سه عنصر دیگر حاکم نشود تنها خواب سعادتمندی را برای جامعه می‌توان دید. داستانی که در زمان عزیز زهرا، امام حسین علیه‌السلام روایت شده خود گویای اوج نادانی این جماعت است. (از پیر مردی سؤال شده بود: علی کیست؟ وی گفت: پدر فاطمه، پرسیدند: فاطمه کیست؟ گفت: زوجه پیغمبر (علیه‌السلام) دختر عایشه خواهر معاویه و علی همان کسی بود که در جنگ حنین با رسول‌الله جنگ کرده است [1]).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۵۶
ایمان عابدی


بررسی ابعاد مختلف کارت اعتباری مرابحه (کام) و مشکلات آن از منظر اقتصاد مقاومتی


ایمان عابدی[1]

مقدمه

با تخصصی شدن امور در جهان مدرن آدمی برای رفع حوایج زندگی خودش به سایر انسان‌ها بیش‌ازپیش نیازمند شد و ازآنجایی‌که تمدن‌های بشری همواره برای رفع نیازهای خود ابزار و فنّاوری خاصی را به وجود می­آوردند لذا به دنبال برآوردن این نیاز، پول به‌عنوان ابزار مبادله نقش گسترده‌تری به خود گرفت و انواع پول اعم از پول کالایی، پول اعتباری (فیات)، پول بانکی (تحریری)، پول الکترونیکی و همچنین شبه پول (سپرده‌های مدت‌دار، حساب پس‌انداز اوراق قرضه و اسناد خزانه) شکل گرفت. یکی از انواع پول که به پول الکترونیکی شهرت دارد به دنبال بانکداری الکترونیک و به علت سهولت در انتقال، حذف هزینه چاپ پول، امنیت بالا و تکذیب ناپذیری در معاملات در سال‌های اخیر رونق بسیاری پیداکرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۵۳
ایمان عابدی

نظریه شهید صدر (ره) در مورد اقتصاد اسلامی

ایمان عابدی 


مقدمه

اصطلاح علم، دانش، مکتب و یا نظام اقتصاد اسلامی (اقتصاد اسلامی با هر ماهیت دیگری که دارد) حدود صدسال است که در جوامع اسلامی و غیر اسلامی در بین عوام و خواص حوزه و دانشگاه بیشتر بکار می­رود. دانشمندان بسیاری در سطح جهان در این موضوع کارکرده‌اند اما اگر نگوییم مهم‌ترین، یکی از مهم‌ترین افرادی که در اقتصاد اسلامی صاحب‌نظر است، شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۴۹
ایمان عابدی

بررسی چالش‌های نظام بانکداری اسلامی در تحقق اقتصاد مقاومتی

در این یادداشت قصد داریم به تحلیل مشکلات بانکداری در ایران بر اساس دو مقدمه کوتاهی که در ابتدا بیان می­کنیم بپردازیم.

مقدمه اول

نحوه نظام سازی!

با یک مقدمه در مورد نحوه نظام سازی اسلامی به سراغ مسائل بانکداری اسلامی می­رویم. چراکه باید در ابتدا موضع خودمان را در روش نظام سازی روشن کنیم تا بتوانیم در مورد مشکلات ناشی از آن رویکرد اظهارنظر کنیم.

می­دانیم هر آنچه در نظام اقتصاد مقاومتی طرح می‌شود باید بر اساس مکتب اقتصادی اسلام باشد. در واقع اقتصاد مقاومتی پرتو نظام اقتصادی اسلامی در آیینه­ی زمان و مکان است. برای تحقق بخشیدن به‌نظام اقتصاد اسلامی و اجرای اقتصاد مقاومتی در عمل، دو رویکرد وجود دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۴۶
ایمان عابدی

آشنایی باتجربه متفاوت توسعه در کشور بوتان

چکیده

بوتان کشوری کوچک در شمال شـرقی هند که تا قبل از 1960 هیچ پول ملی، تلفن، مدرسه، بیمارستان و خدمات پستی نداشت و کشوری منزوی و بدون گردش­گر بود. اما از سال 1952 پادشاه جدیدی روی کارآمد و با بیان اصول جدیدی روند اصلاحات را در پیش گرفت. وی برخلاف اصول رایج علم اقتصاد پیشرفت کشور را بر اساس خشنودی ناخالص ملی تعریف کرد و اصلاحات کشورش را برای رسیدن به این هدف آغاز کرد. در این یادداشت با روند جالب توسعه اقتصادی بوتان آشنا می­شویم.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۷ ، ۱۷:۰۷
ایمان عابدی


 (بهترین شیوه برای تحلیل و نگارش تاریخ در رشته اقتصاد)

چکیده

دانش اقتصاد هم‌زمان با شکل‌گیری جوامع به وجود آمده­ و به‌صورت مکاتب مختلف در طول تاریخ ظهور کرده است. مطالعه تاریخ عقاید و وقایع در کنار یکدیگر منجر به این می­شود که محقق نقش رابطه بین عینیت و ذهنیت را در تاریخ بسیار واضح ببیند. بهترین قالب برای به تصویر کشیدن انتقالات بین ذهنیت و عینیت، تاریخ‌نگاری تطبیقی در محور زمان است. در این یادداشت ابتدا با شیوه تاریخ‌نگاری تطبیقی در محور زمان برای به تصویر کشیدن رابطه عینیت و ذهنیت آشنا می­شویم و سپس برای آشنایی بهتر با این روش و قالب به‌عنوان نمونه برای بخشی از تاریخ این روش را اجرا می­کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۷ ، ۱۶:۵۸
ایمان عابدی